søndag 4. januar 2009

Here we go...

Ich bin ein blogger! *oooooh* Det er litt skummelt…

Jeg har selvsagt profil på Facebook –hvem har ikke det…? Jeg har ”bodd” i Nettby, to ganger faktisk. Jeg har prøvd meg på 123-hjemmeside, samt diverse forum. Og nå står bloggingen for tur. Jeg klør etter å skrive nemlig, jeg vet bare ikke helt hva jeg skal skrive…

Jeg er altså Irene, født i det Herrens år 1976 og jeg er Jomfru og Ild-drage.
Andre hendelser i 1976 (wikipedia);

  • 15. januar - Odvar Nordli tar over som statsminister etter Trygve Bratteli
  • 1. april - Datafirmaet Apple Computer blir grunnlagt av Steve Jobs og Steve Wozniak.
  • 25. mai – Vernepliktsalderen i Norge senkes fra 20 til 19 år
  • 19. juni – Kong Karl XVI Gustaf av Sverige gifter seg med Dronning Silvia av Sverige
  • 6. juli – NORSAT kommer i drift. Oljeplattformene i Nordsjøen får telefon- og data-forbindelse til land
  • 27. august – Irene blir født på Rjukan Sykehus
  • 1. oktober – Telex-forbindelse mellom fastlandet og Svalbard opprettes
  • 11. oktober – Programposten Norge Rundt blir vist for første gang på NRK
  • 21. november – Europas første tre-trinns rakett skytes opp fra Andøya Rakettskytefelt

For øvrig ble ikke Nobels fredspris delt ut dette året, men om dette har sammenheng med min ankomst er heller usikkert.
Navnet mitt stammer fra gresk ”Irini” (Ειρηνη) og betyr ”fred”, og etymologisk kommer ”fred” fra det norrøne ”friðr” som betyr ”kjærlighet” og ”fred” og er beslektet med ordet ”fri”. Fred kan defineres som fravær av fiendtlighet, krangel og konflikt, men også som en følelse av indre harmoni og sjelefred. Og jeg er ganske fredelig av meg :)
I følge Statistisk Sentralbyrå er det 6187 kvinner i Norge som har Irene som eneste fornavn. Selv er jeg oppkalt etter moren min som heter Bjørg Irene, som en følge av at hun selv aldri fikk brukt Irene. Så da kan man kanskje si at jeg er resirkulert ;-)

Velkommen til Irenes Verden!

4 kommentarer:

  1. heihei,
    vel overstått nyttår :-)
    kjekt å se at du allerede er i full sving med skrivingen igjen! savnet 123-siden din - den var plutselig ikke der mer :(
    nå skal jeg sannelig følge med "irenes verden"
    klem LCB

    SvarSlett
  2. Da prøver jeg igjen :)
    Det jeg prøvde å skrive var: Det skal bli artig å følge deg og dine taker her i bloggverdenen! Håper dette er noe for deg og din skrivekløe ;-)
    Klem fra Åsta

    SvarSlett
  3. Grattis med blogg Irene! Dette er jo helt din greie:) Gleder meg til å følge deg og tankene dine!!! :)

    Klæmmmm fra Silje!

    PS. Forsøkte poste kommentaren, og fikk det smått uanstendige ordet "fisingh" som ordbekreftelse, før denne beskjeden kom opp: "Kan ikke behandle forespørselen. Prøv igjen." Hm...

    ;)

    SvarSlett
  4. Takk takk :)

    Og foresten Silje, "fisingh" er trolig bare en liten skrivefeil. Sannsynligvis skulle det være "fishing" -det er nemlig ingenting i min verden som er uanstendig!
    (Åkei, det kan kanskje misforståes for de som ønsker det... men det var ikke sånt ment ;-)

    SvarSlett