søndag 4. januar 2009

Språktanker

Det er visst noen som syns at jeg både skriver og snakker litt "rart", og til tider komplisert. Jeg gjør da ikke det!? Jeg har riktignok et velutviklet vokabular, et godt språkøre og jeg har alltid vært opptatt språket og språklig korrekthet -men jeg syns ikke det er rart for det ;-)

Språket vårt er utrolig spennende! Små nyanser kan utgjøre store forskjeller, og når man ser de små detaljene kan man finne mye festlig i aviser og blader ;-)

Språket er hele tiden i utvikling, og det er forståelig at det må være slik. Det har skjedd mye på veien fra norrønt språk, via dansk, til dagens norsk -med to skriftspråk og utallige muntlige dialekter. Men jeg syns ikke noe om det som skjer nå... Folk skriver på dialekt, sms-språket brukes også andre steder enn i sms'er -språket er rett og slett i forfall! Jeg vet ikke om det er fordi de faktisk ikke kan skrive ordentlig, eller om det bare er latskap som gjør det. Jeg syns det er både vanskelig og irriterende å lese dialektskrift -og for en dyslektiker må det jo være ti ganger verre!?

Jeg liker å høre "de gamle" prate, de bruker et mye penere språk enn de fleste andre gjør i dag. Jeg hørte en overveldet Henki Kolstad på TV da han vant æres-Amanda; "At dette skulle vederfares meg" -og det er jo ganske kult. Men det er ingen som prater sånn lenger... Jeg er nok født noen år for sent. Men jeg akter å ivareta den språklige arven vår så godt jeg kan -og på min egen måte. Selv om dette kan oppleves enerverende for mine omgivelser ;-)

3 kommentarer:

  1. Er enig med deg. Jeg sliter alvorlig med å lese dialekter. Det får meg til å lure på. Bruker de dette når det feks. skriver jobbsøknader og formelle brev også? Jeg for min del hadde ikke klart å ta et slikt brev seriøst.
    Jeg legger merke til rettskriving jeg også, men bare en brøkdel av hva du gjør *hehe* eller på sms-språk: LOL
    Klem fra Åsta

    SvarSlett
  2. Oj, en t for mye i linje 2 :-/

    SvarSlett
  3. Jeg vet ikke riktig hva jeg mener selv, jeg :-P

    Jeg vil på en side at alle skal skrive Bokmål :) Men det synes jeg egentlig er litt for hardt. Jeg selv har jo en fordel av at jeg er fra Oslo, liksom! Hva med de som er fra indre gokk med uforståelig dialekt? Skal jeg tvinge dem til et skrift språk som de egentlig ikke kan relatere seg til? Jada, dette er et litt ekstremt eksempel, jeg vet, men dog, poenget er der ;)

    Demokraten i meg sier at folk må få skrive dialekt. Men så lenge det avviker fra de offisielle skriftspråkene, så må de akseptere at jeg ikke alltid forstår eller orker å lese hva de skriver.

    Jeg har fått flere brev fra min mor i tidligere år der hun skrev (enkel) nordlandsdialekt, og jeg synes det var helt greit... det hadde sin egen sjarm og var litt unikt :)

    Jeg forstår også at språket er i konstant utvikling (runeskriften har vi jo ikke lengre ;) men jeg er ikke for at man skal kunne skrive som man sier det, som f.eks. gatespråk. Dialekt mener jeg er noe annet og bedre enn gatespråk ;)

    Ja til språklig utfoldelse til folket!! :))

    SvarSlett